Spaarne Gasthuis

Het Spaarne Gasthuis is een topklinisch ziekenhuis. Wij willen de patiënt de best mogelijke behandeling geven. Wij verbeteren voortdurende de kwaliteit van zorg.

Waarom verbindt uw organisatie zich aan het Taalakkoord?

Het Spaarne Gasthuis wil, als ziekenhuis van de regio Haarlemmermeer en Haarlem, aandacht besteden aan laaggeletterdheid. Want als een van de grootste werkgevers in de regio, zien medisch specialisten en medewerkers dagelijks vele patiënten op al de locaties. Als ziekenhuis hebben wij dan ook een belangrijke rol in de maatschappij en kunnen wij een wezenlijk verschil maken in de bestrijding van laaggeletterdheid. Wij willen dit enerzijds doen door ons te richten op laaggeletterde patiënten, en anderzijds op laaggeletterde medewerkers.

Werken aan geletterdheid heeft de volgende positieve effecten:

  •  Patiënten kunnen beter omgaan met ziekte en gezondheid;
  •  zij begrijpen informatie over een behandeling beter;
  •  de communicatie tussen zorgverlener en patiënt verloopt soepeler;
  •  er ontstaat een meer toegankelijke en efficiënte zorgverlening;
  •  er wordt een extra dienst aangeboden die direct valt onder gastvrijheid, een belangrijke kernwaarde.

Daarnaast hebben wij als ziekenhuis te maken met een groep medewerkers (Hospitality, Schoonmaak, Catering) waarbij laaggeletterdheid meer voorkomt. Deze groep kan moeite hebben met het maken van e-learning, het invullen van online enquêtes, maar ook met het begrijpen van geschreven (hardcopy) werkinstructies. Dit blijkt uit lage deelnamecijfers, de testen van duurzame inzetbaarheid en persoonlijke gesprekken met teamleiding.

Wij willen deze medewerkers dan ook helpen bij het ontwikkelen van hun lees-, schrijf- en computervaardigheden. Doel is wel om hiermee de kwaliteit van het werk, de veiligheid en de gastvrijheid richting onze gasten te bevorderen. Daarbij zal het medewerkers niet alleen helpen op werkgebied, maar ook zeker in privé situatie.