Portret werkgever: ‘Investeren in taal heeft een positief effect!’

Het e-commerce bedrijf Docdata uit Waalwijk is een van de ondertekenaars van het Taalakkoord. In de pakhuizen van Docdata worden dagelijks duizenden orders van webwinkels zoals bol.com, de Bijenkorf en JBC verwerkt. Wanneer je bijvoorbeeld als consument vóór elf uur s avonds een cd bij bol.com bestelt, zorgen de medewerkers van Docdata ervoor dat het product, voor transport wordt klaargezet. Vervoerders halen de pakketten op, tegen 1 uur ’s nachts vertrekt de laatste vrachtwagen bij Docdata. 

‘Het is een zeer hectische omgeving.’ zegt Jos Goedhart, HR Manager bij Docdata. ‘We kunnen nooit precies voorspellen wat er besteld gaat worden op een dag. Het maakt nogal een verschil of er honderd cd’s of honderd trampolines besteld worden. Dan moet je ineens veertig mensen van de ene naar de andere productielijn verplaatsen. Daarom vindt er voortdurend overleg plaats op de werkvloer. Een goede mondelinge beheersing van het Nederlands is belangrijk voor een vlotte en efficiënte communicatie.’

Heldere communicatie noodzakelijk bij hectische werkomgeving

Zeker tijdens de feestdagen winkelen veel mensen online. Goedhart legt uit: ‘Tijdens de piekmaanden november - januari neemt de werkdruk in onze pakhuizen enorm toe en hebben we veel meer mensen nodig. De Nederlandse arbeidsmarkt kan niet aan deze vraag voldoen, daarom werven we ook medewerkers in het buitenland.’ 

Docdata groeit continue, en vaak veranderen tijdelijke medewerkers in vaste krachten. Met de instroom van nieuwe buitenlandse medewerkers is het aanbieden van taalles een onderdeel van het HRM-beleid van Docdata geworden. Momenteel volgen er tachtig medewerkers een taaltraining.

‘Investering in taal heeft positief effect.’

Goedhart is positief over de resultaten van de taaltrainingen. ‘Onze medewerkers kunnen vrijwel allemaal allen het Nederlands nu goed verstaan. Soms is er nog een beetje schroom om zelf ook Nederlands terug te spreken, maar met vervolgcursussen hopen we dit weg te nemen en de medewerkers nog taalvaardiger te maken. Tegen andere bedrijven die overwegen om te investeren in taal zou ik zeggen: gewoon doen! Ook al vergt het investeringen en tijd, het heeft ongetwijfeld een positief effect, net zoals bij Docdata.’

Meer lezen? Lees het interview met flexcoach bij Docdata, Karolina Tanska.